[column] Inhaak trekhaak
- Food-en-retail
- 18 feb 2020 @ 11:30
- Link
-
Charles Borremans
columnist
- Activatie
- 18 feb 2020 @ 11:30
- Charles Borremans
De inhaker. Het is pas februari, maak ik geef u nu al op een briefje: het wordt weer een mooie inhaakzomer! Nou ja: ‘weer’… De Nederlandse adverteerder heeft er zo’n vier jaar op moeten wachten. Want in 2016 en 2018 waren we er niet bij.
Die ‘we’ zijn ‘zij’ van het Nederlands elftal. Het nationale voetbalelftal, want dat is toch nog steeds de favoriete inhaak-trekhaak voor de Nederlandse adverteerders. Let wel, het gaat hier om het mannenelftal, dat vanaf medio juni om de Europese titel gaat strijden. Dat de vrouwen – inmiddels vice wereldkampioen – dat vanaf 22 juli om een Olympische titel doen, is toch van een andere orde. De Nederlandse Oranjemannen scoren nog altijd beter dan de Oranjevrouwen als het om inhakers gaat. Althans, dat was het resultaat van een door GUC Agency in 2019 verricht onderzoek naar de commerciële aantrekkelijkheid van het Nederlands mannenelftal versus het Nederlands vrouwenelftal.
Activaties
Het komende Europees kampioenschap voetbal zal menig adverteerder weer aanzetten tot allerlei min of meer creatieve inhaakinspanningen
Hoewel de praktijk van de afgelopen decennia ons heeft geleerd, dat het grote inhaakgeweld pas kort voor het begin van het toernooi losbarst, werken reclamebureaus en premiumleveranciers nu al op volle kracht aan de ontwikkeling van inhaak-activaties. Activaties beheersen namelijk al sinds het midden van de jaren negentig van de vorige eeuw het inhaakspeelveld. Rond het EK in 1988 vouwden we nog zelf een papieren muts van een Heineken-advertentie gedrukt op een dubbele krantenpagina, vanaf EURO 2000 overheersen de kant en klare Oranje-hoofddeksels van Heineken en de Wuppie-varianten van Albert Heijn. Bierbrouwers en supermarkten maken al jaren de dienst uit als het om dit soort acties gaat. In het ritme van elke twee jaar, want dat was het ritme van Oranje: elke twee jaar plaatsen voor een eindtoernooi. Vanaf 1988 tot en met 2000 was dat de normale gang van zaken. In 2002 werd de regelmaat verstoord, doordat Oranje zich niet wist te plaatsen voor het WK-eindtoernooi in Japan en Zuid-Korea, om daarna in 2004 de draad weer op te pakken en er de daaropvolgende tien jaren telkens weer bij te zijn. Grosso modo heeft het Nederlands bedrijfsleven een kwart eeuw elke twee jaar kunnen inhaken op de in Nederland populairste sportevenementen, die er bestaan: het EK en WK voetbal. Qua inhaak-evenement kan niets aan het EK of WK tippen. Geen Olympische Spelen, geen Tour de France, maar ook niet grote nationale gebeurtenissen als het huwelijk van Willem Alexander en Máxima in 2002 of de inhulding van de koning in 2013.
Dat dit meepikken veelal gekoppeld wordt aan een vrolijk evenement als een sporttoernooi of aan een koninklijk huwelijk is evident
Brexit
Inhaken heeft alles met commercie te maken. Alles met het spreekwoordelijke ‘een graantje meepikken’. Dat dit meepikken veelal gekoppeld wordt aan een vrolijk evenement als een sporttoernooi of aan een koninklijk huwelijk is evident. Dat er ook wordt ingehaakt op gebeurtenissen, die maatschappelijk discutabel zijn, is opmerkelijk. Zéker als je er ook nog het bovengenoemde graantje van wilt meepikken. Zo’n maatschappelijk hoofdpijndossier is bijvoorbeeld de Brexit. Wie schetst dan ook mijn verbazing, dat supermarktketen Lidl drie weken geleden in de ‘Waanzinnige Winterweken’-folder ons de ‘Brexit Deals’ presenteerde. Vanaf donderdag 30 januari – één dag voor het vertrek van het Verenigd Koninkrijk uit de Europese Unie – werden Lidl-klanten opgeroepen er snel bij te zijn om te profiteren van het tijdelijk aanbod aan Britse producten, variërend van plakken cheddar, potten Engelse marmelade en een diepvries high tea-assortiment. Bij het zien van deze Brexit Deals vroeg ik mij af of Lidl ook in het VK inhaakt op de Brexit. Maar dan andersom. Brexit Deals met Hollandse kazen, Duits bier en Belgische chocolade… Nog tijdelijk verkrijgbaar: producten uit de Europese Unie. Wees er snel bij, alleen deze week!
-
Charles Borremans
- Werkt bij:
- Functie: columnist
- Website:https://nl.linkedin.com/in/charles-borremans-70bb596
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Loetje lanceert 'Gewoon lekker vertrouwd - Sinds 1977'
- DJ ruilt hakken op beat in voor hakken in keuken
- Hornbach stuurt speelgoedbox vol tuininspiratie door het land
- Goeiezaak richt The Culinary Agency op voor horecaketens
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up in Amsterdam
- Eerste Statiegeld Retourshops open in Rotterdam en Amsterdam
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Bloomon en Fastned verrassen met... 12-05-2025
- Magnum breidt uit met utopia-smaken 09-05-2025
- Kookboek Porsche viert Nederlands... 09-05-2025
- Ben & Jerry’s opent Brookie Pop-up... 07-05-2025
- Grolsch lanceert Feestweizen voor... 07-05-2025
- TikTok-campagne Spar speelt in op... 07-05-2025
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management